Gesprekstechniek; maak echt contact!
Hoe voer je een goed gesprek, in contact? Hoe breng ik slecht nieuws? Wat zeg ik tegen ouders die geen contact willen? Moet ik altijd een antwoord klaar hebben? Wanneer is een gesprek geslaagd?
Dagelijks voeren we vele gesprekken. Praatjes en gesprekken, leuke en lastige gesprekken, met leerlingen, ouders en collega’s. Weten wanneer je moet spreken of zwijgen is niet altijd duidelijk. Het voeren van een goed gesprek draagt bij aan de relatie tussen docent en leerlingen. En speelt daarmee een rol in de kwaliteit van het onderwijs. Een gesprek is meer dan de boodschap. Naast de inhoud spelen de onderliggende emoties en de interactie tussen de gespreksdeelnemers een belangrijke rol. Het leren herkennen van die lagen en ze actief in te zetten helpt bij het laten slagen van een gesprek.
Inhoud
In deze training wordt ingegaan op mogelijke gesprekstechnieken. Daarbij zijn ervaringen uit de eigen praktijk het vertrekpunt: welke gesprekken lopen, welke gaan moeizaam en waar zitten de knelpunten? De theorie van de diverse gespreksvormen die beschikbaar zijn wordt duidelijk in concrete voorbeelden. Er wordt geoefend met onder meer voortgangsgesprekken, begeleidingsgesprekken en confrontatiegesprekken. Het theoretisch kader wordt gegeven met behulp van Konig’s gespreksinterventies en Theory U.
Resultaat
Resultaat is het kunnen voeren van effectievere gesprekken, in wisselende omstandigheden en met verschillende boodschappen. Deelnemers zijn in staat het eigen aandeel in gesprekken te kunnen herkennen en sturen.
Niveau/doelgroep
voor beginnende, ervaren en zeer ervaren docenten.
Studiebelasting
Afhankelijk van het traject dat wordt afgesproken
Investering:
Afhankelijk van het traject dat wordt afgesproken
per dagdeel training € 900,- inclusief materiaal- en reiskosten.
per dagdeel coaching on the job € 600,- inclusief reiskosten
BTW is niet verschuldigd.